واکسن دیابت ودرمان این بیماری

 برای اولین بار ممکن است واکسنی تهیه گردد که موجب درمان  دیابت شود.این واکسن می تواند  بیماری را متوقف کند. این خبر امیدوار کننده ای برای تمام افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. به گفته ی دکترSteinmanنتایج آزمایش این واکسن بسیار خیره کننده است. این واکسن سبب سرکوب بخشی از سیستم ایمنی می شود که موجب مرگ سلولهای بتا وایجاد این بیماری اتوایمیون می گردد.

دراین واکسن از DNAبرای جذب و حمله به سلولهای بد درسیستم ایمنی که موجب تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین می شود، استفاده شده است.

 در بیماری دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن سلولها را در پانکراس از بین می برد. با کاهش تعداد سلولهای تولید کننده ی انسولین تنظیم قند خون دچار اختلال می گردد زیرا انسولین کافی توسط سلولها تولید نمی شود. وجود قند اضافه دراین سیستم منجر به ایجاد حمله ی قلبی، نارسایی کلیوی و تخریب عروق خونی می شود. دانشمندان دانشگاه Stanfordو مرکز پزشکی دانشگاه Leidenدرهلند راهی برای معکوس نمودن حمله ی ایمنی به روشی ایمن و بدون ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن بیمار یافتند.

 دکتر Steinmanمی گوید: در این روش تنها سلولهای مهاجم به پانکراس  که به سلولهای بتای (تولید کننده ی انسولین ) حمله می کنند خاموش و سرکوب می شوند.

دکتر Steinmanو گروهش با مطالعه ی بروی 80 نفر مبتلا به این بیماری نشان دادند دادن یک دوز درهفتهازاین واکسن DNAبمدت 12 هفته سلولهای بتای باقیمانده در پانکراس را محافظت کرده و تعداد سلولهای سیستم ایمنی را که به آنها حمله می کند بدون ایجاد هیچگونه اثرات جانبی مضر کاهش میدهد.

درحال حاضر بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باید بطور منظم قندخون خود را اندازه گیری کرده و روزانه انسولین را بصورت تزریق زیر جلدی یا از طریق پمپ دریافت نمایند.

 اگر تزریق انسولین بطور صحیح انجام نشود احتمال رفتن به کما بیمار را تهدید می کند و چنانچه کنترل بیماری بطور منظم صورت نگیرد به بیمار صدمات جبران ناپذیری مانند نابینایی ، نارسایی کلیه و تخریب عصب در دراز مدت وارد می شود.

بنابر تخمین سازمان بهداشت جهانی درحال حاضر 35 میلیون نفر در جهان از دیابت نوع 1 رنج می برند. دکتر Steinmanکه یکی از بنیان گذاران کمپانی Tolerionاست ،می گوید: اگر چه تا عرضه ی تجاری واکسن راه درازی در پیش است اما نتایج چنان تشویق کننده است که دانشمندان درحال بررسی آن در مطالعه ای با ابعاد بزرگتر و به مدت  طولانی هستند. تا بحال  هیچ واکسن DNAیی برای استفاده درانسان تایید نشده است .

منبع: www.onenewspage.com